Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i gymnasieskolan — Matematik/Kemi
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i gymnasieskolan — Matematik/Kemi
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Utbildningsplan
Kursplaner/kursperioder
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i...
  3. Utbildningsplan
  1. HKR
  2. Ämneslärarutbildning med...
  3. Utbildningsplan

Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i gymnasieskolan — Matematik/Kemi - 300 hp

Versioner av utbildningsplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2016-08-28)

Programkod: LALGY-IMKE LALGY

Nivå: Grundnivå

Engelsk titel: Secondary Teacher Education Programme - gymnasium — Mathematics/chemistry

Beslut: 2015-03-10. Giltig från och med 2015-08-31.

Diarienummer: U2015-241-573

Övergripande utbildningsmål

Övergripande utbildningsmål
"För ämneslärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet." (SFS 2013:1118)

I programmet ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) omfattande minst 30 högskolepoäng (hp).

Examensmål

"Kunskap och förståelse
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan ska studenten
– visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl brett kunnande inom ämnesstudiernas huvudområde som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område och fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,– visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande,
– visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
– visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
– visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
– visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
– visa fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning.

Färdighet och förmåga
För ämneslärarexamen ska studenten kunna
– visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
– visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik,
- visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärarexamen ska studenten
– visa självkännedom och empatisk förmåga,
– visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
– visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet." (SFS 2013:1118).



Upplägg och innehåll

Ämneslärarutbildningen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan är en akademisk professionsutbildning som ska ge studenten en tydlig läraridentitet med en inriktning mot verksamhetsområdet.

Utbildningen är förankrad i grundläggande demokratiska värderingar och förbereder lärare för yrkesverksamhet i en föränderlig värld. Under utbildningen ska studenten utveckla medvetenhet om och förhållningssätt till värdegrund, hållbar utveckling, jämställdhet, kulturell mångfald och människors skilda utgångspunkter och erfarenheter i enlighet med rådande styrdokument. Undervisning och annan verksamhet i utbildningen präglas av studentens medinflytande och medansvar och förbereder studenten för ett professionellt yrkesliv. Studenten ska efter genomgången utbildning, i sitt arbete som lärare, kunna bidra till att ungdomar utbildas till aktivt medborgarskap och demokratiskt förhållningssätt.

Genom hela utbildningen ska studenten utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt. Det akademiska läsandet och skrivandet liksom informationshantering och praktiska och estetiska lärprocesser integreras under hela utbildningen. Studenten får genom olika övningar och examinationsformer möjlighet att utveckla media- och informationskunnighet (MIK). Undervisningen genomsyras av aktiva arbetsformer där nyfikenhet att lära mer och öppenhet för alternativa perspektiv uppmuntras och där öppna och kritiska samtal förs där argument ställs och prövas mot varandra.

Utbildningen strävar till ökad internationalisering. Internationellt angelägna utbildningsfrågor och utbildningsperspektiv behandlas återkommande. Därtill finns möjlighet att förlägga kortare eller längre utbildningsperioder vid utländska lärosäten. Under några terminer erbjuds studenten möjlighet att genomföra sin VFU utomlands.

Utbildningen omfattar tre områden som hålls samman och stödjer varandra

1. Ämnes- och ämnesdidaktiska studier
2. Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK)
3. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Ämnes- och ämnesdidaktiska studier
I ämneslärarutbildningen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan omfattar de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna 225 hp, 120 hp i huvudämnet, 90 hp i andraämnet och 15 hp ämnesrelaterad VFU.

Inom de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna genomförs två självständiga arbeten omfattande vardera 15 hp i huvudämnet. Det ena arbetet genomförs på grundnivå och det andra (examensarbetet) på avancerad nivå. I de självständiga arbetena ska studenten utveckla fördjupade kunskaper relevanta för undervisning inom ämnet och ett vetenskapligt förhållningssätt till sin yrkesverksamhet. I arbetena ges studenten möjlighet att knyta samman kunskaper inom det valda ämnet med kunskaper och erfarenheter från den utbildningsvetenskapliga kärnan och VFU:n.

Utbildningsvetenskaplig kärna
Enligt Högskoleförordningen (SFS 2013:1118) ska studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:
"- skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna
- läroplansteori och didaktik
- vetenskapsteori och forskningsmetodik
- utveckling, lärande och specialpedagogik
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
- bedömning och betygsättning
- utvärdering och utvecklingsarbete."(SFS 2013:1118)

Ovanstående områden har lagts in i kurser på ett sådant sätt att de olika områdenas innehåll samverkar med såväl de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna som VFU:n. Detta underlättar en anknytning av innehållet till det kommande arbetet som lärare i grund- och gymnasieskolan.

Verksamhetsförlagd utbildning
VFU:n omfattar 30 hp och genomförs i grundskola och gymnasieskola under ledning av lärarutbildare på fältet med adekvat utbildning (handledare).

Under VFU:n ska studenten utveckla sin yrkesroll genom reflektion över relationen mellan forskning och beprövad erfarenhet, över teori och praktik och över lärarprofessionens många skilda aspekter. VFU:n ska även ge möjlighet till och erfarenheter av samverkan med kollegor, andra yrkeskategorier och föräldrar.
Studenten handleds kontinuerligt under varje VFU-period av en handledare. Lärarutbildare vid högskolan (VFU-lärare) gör besök där student, handledare och besökande VFU-lärare möts för diskussion och handledning utifrån studentens arbete under den aktuella perioden i relation till tidigare perioder och i relation till målen för den aktuella perioden.

Den första terminens utbildning har en allmänt yrkesprövande inriktning där studenten ges möjlighet att tänka över sitt val både när det gäller läraryrket i allmänhet, den valda ämneskombinationen och det åldersintervall utbildningen är inriktad mot. Under utbildningens VFU-perioder ökar studentens eget ansvar successivt. I den avslutande terminen förväntas studenten under handledning ta ett helhetsansvar för verksamheten i den klass där VFU:n genomförs.

Inriktningens struktur och kurser
Nedan framgår utbildningens kurser fördelade på år. Kursnamnen kan förändras och specificeras. Även ordningen mellan dem kan ändras. Aktuell kursförteckning med länkar till respektive kursplan finns tillgänglig på HKR: s hemsida.

År 1 (60 hp)
Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare I, 12 hp
Verksamhetsförlagd utbildning för ämneslärare I, 3 hp
Matematik för ämneslärare I – aritmetik, algebra och geometri, 15 hp
Kemi för ämneslärare I – kemins grunder, 7,5 hp
Kemi för ämneslärare II – fysikalisk kemi, 7,5 hp
Kemi för ämneslärare III – organisk kemi, 7,5 hp
Kemi för ämneslärare IV – grundläggande biokemi, 7,5 hp

År 2 (60 hp)
Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare II, 9 hp
Verksamhetsförlagd utbildning för ämneslärare II, 6 hp
Kemi för ämneslärare V - miljökemi, 7,5 hp
Kemi för ämneslärare VI – kemididaktik, 7,5 hp
Matematik för ämneslärare II – sannolikhetslära och statistik, 7,5 hp
Matematik för ämneslärare III – linjär algebra, 7,5 hp
Matematik för ämneslärare IV – Envariabelanalys och algebra, 15 hp

År 3 (60 hp)
Kemi för ämneslärare VII – biokemi fortsättningskurs, 7,5 hp
Kemi för ämneslärare VIII – analytisk kemi, 7,5 hp
Kemi för ämneslärare IX – kemin i vardagen med didaktiska perspektiv, 7,5 hp
Kemi för ämneslärare XII - kemins historia med didaktiska perspektiv, 7,5 hp
Kemi för ämneslärare X - Kemins arbetssätt med didaktiska perspektiv, 7,5 hp
Kemi för ämneslärare XIII - Aktuell kemi, 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare III, 9 hp
Verksamhetsförlagd utbildning för ämneslärare III 6 hp


År 4 (60 hp)
Matematik för ämneslärare V – matematisk modellering, 7,5 hp
Matematik för ämneslärare VI – matematik och kreativt lärande, 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare IV, 9 hp
Verksamhetsförlagd utbildning IV, 6 hp
Matematik för ämneslärare VII - flervariabelanalys, 15 hp
Matematik för ämneslärare VIII – diskret matematik och algebraiska strukturer, 15 hp

År 5 (60 hp)
Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare V, 7,5 hp
Matematik för ämneslärare – självständigt arbete I, 15 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare VI, 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare VII, 6 hp
Verksamhetsförlagd utbildning för ämneslärare V, 9 hp
Matematik för ämneslärare – självständigt arbete II/examensarbete, 15 hp

Förkunskaps- och behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A, Matematik D, Kemi B, Biologi A. Eller: Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, Matematik 4, Kemi 2, Biologi 1 (Områdesbehörighet 6 c/A6c Matematik, Kemi)

Examen

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Påbyggbarhet

En ämneslärarexamen vid Högskolan Kristianstad på avancerad nivå leder till allmän behörighet att inleda studier på master- eller forskarnivå inom det utbildningsvetenskapliga området.

Revideringar

2016-03-18

Revidering av programplan

2016-03-18

Revidering av inriktningsplan.

Programutvärdering

Programutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Övergångsbestämmelser

Om programmet avvecklas eller avsevärt förändras har studenten rätt att följa den programstruktur som denne blivit antagen till. Hur länge denna möjlighet finns anges vid beslut om avveckling eller avsevärd förändring. Tiden begränsas med utgångspunkt från normal studietakt vilket utgör en tidsmässig nedre gräns.

Övrigt

 

Senaste version
Tidigare version (till 2016-08-28)
Kortadress: www.hkr.se/plalgy-imke

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025